Светски дан без дувана са темом “ Престаните с лажима “
31.05.2024. патронажне сестре су обележиле Светски дан без дувана са темом“Престаните с лажима “.
На овај начин је скренута пажња грађана да је неопходно да се утиче на заштиту садашњих и будућих генерација од дуванске индустрије.
Светски дан без дувана 2024
Заштитимо децу од обмана дуванске индустрије
Светски дан без дувана обележава се традиционално 31. маја. И ове године, Светска здравствена организација (СЗО), земље чланице, као и бројни појединци и заједнице широм света, удружиће се овог дана како би подигли свест јавности о штетном утицају дуванске индустрије на децу и младе.
Према подацима из 2022. године, широм света најмање 37 милиона младих људи старости 13–15 година користи неки облик дувана. У европском региону СЗО чак око 4 милиона деце овог узраста користе дуван, и то 11,5% дечака и 10,1% девојчица.
Од кључног је значаја следеће питање – зашто дуванска индустрија циља управо на децу и младе?
Да би наставила да остварује огромне приходе, дуванска индустрија континуирано мора да ради на обезбеђивању нових корисника за своје производе, како би се сваке године милиони оних који умиру, али и оних који успеју да престану да пуше, „заменили“ новим, углавном млађим корисницима. Да би постигла овај циљ, индустрија вешто ради на стварању оних окружења која промовишу прихватање њених производа међу сваком следећом генерацијом. Обезбеђивање тржишта постиже се широком палетом пословних и маркетиншких стратегија. Једна од њих је лобирање на нивоу влада земаља за што слабију регулативу у области контроле дувана, како би се осигурало да ови производи буду доступни и приступачни. Поред тога, индустрија пуно улаже у развој нових призвода, а посебно је посвећена пласману ових производа на тржиште. С тим у вези, један од кључних стратешких стубова представљају тактике оглашавања које су привлачне управо деци и адолесцентима, а до њих допиру путем друштвених мрежа и различитих платформи за стриминг, чиме се вешто измиче регулативама о забрани оглашавања дуванских производа, које формално постоје у многим земљама.
Популарност производа као што су електронске цигарете и никотинске врећице бележи огроман раст међу младима током последњих неколико година. Процењује се да је током 2022. године 12,5% адолесцената у Европском региону користило е-цигарете, у поређењу са тек 2% одраслих. У неким земљама европског региона, стопе употребе е-цигарета међу школском децом су чак 2-3 пута веће од стопа пушења обичних цигарета.
Када је реч о Србији, тренд је сличан и јасно показује тенденцију превладавања електронских цигарета међу младима у последњих пар година. Наиме, последње Истраживање понашања у вези са здрављем деце школског узраста у Републици Србији, из 2022. године, показало је да је употреба електронских цигарета код нас веома заступљена и да је у 2022. години овај производ пробао чак сваки пети ученик (20, 8%) петог и седмог разреда основне и првог разреда средње школе, са готово подједнаком учесталошћу коришћења међу дечацима и девојчицама.
Од тренутка појављивања на тржишту, дизајн и изглед електронских цигарета се стално мења, што се одражава и на њихове фармаколошке, токсиколошке, али и еколошке карактеристике. Забрињавајућем порасту популарности ових производа међу младима у великој мери доприноси и недовољна информисаност о њиховим правим карактеристикама, што за директну последицу има потцењивање ризика по здравље које млади неретко показују и у истраживањима. Свему томе значајно доприноси и сам атрактиван дизајн, широк спектар арома, приступачност и доступност, пре свега кроз развој нових генерација електронских цигарета за једнократну употребу. Кључан фактор који доприноси расту популарности је и сам начин пласирања ових производа на тржиште, путем канала комуникације блиских младима, уз дизајн и поруке које су обликоване циљано за ову популацију, уз ангажовање бројних инфлуенсера на које се угледају.
У таквој атмосфери и наративу који се шири невероватном брзином и осваја тржиште, остају скоро невидљиви докази о овим производима који потичу из релевантних научних извора. Ти докази указују на то да за децу и младе управо електронске цигарете могу послужити као „улазни“ производ ка будућем конзумирању далеко шире палете дуванских производа, укључујући и традиционалне цигарете. Уз све то, занемарује се и чињеница да аеросоли електронских цигарета садрже једињења која, поред тога што су и сама токсична, олакшавају стварање зависности од никотина те тако повећавају вероватноћу да млади који користе електронске почну да користе и традиционалне цигарете.
Због свега наведеног, циљ овогодишњег Светског дана без дувана и глобалне кампање СЗО „Престаните с лажима“ јесте да разоткрије све вешто скривене тактике дуванске индустрије које се пласирају под сликом „боље будућности“ и „здравијих избора“. Циљ је да се овом кампањом подстакне најшира јавност, свако дете, родитељ, наставник, здравствени радник и сваки друштвено одговорни појединац, да се владе свих земаља наведу на размишљање, како би се креирао и покренуо глобални притисак који би ограничио тренутни директан утицај дуванске индустрије на здравствене политике, па самим тим и на здравље генерација које долазе.